تاریخ انتشار: شنبه 1401/05/22 - 12:59
کد خبر: 440887

بررسی منازعه نفتی لبنان و اسرائیل؛

باج خواهی نفتی/ چشم طمع رژیم صهیونیستی بر منابع نفتی و گازی لبنان

باج خواهی نفتی/ چشم طمع رژیم صهیونیستی بر منابع نفتی و گازی لبنان

همچنین آمریکا گزینه دیگری را هم به لبنان پیشنهاد می کند که لبنان مشروط به صلح با اسرائیل می تواند منابع نفت و گاز خود را استخراج کند. یعنی صهیونیست ها و متحدانشان بخاطر اجازه دادن به لبنان برای استفاده از منابع خودش از دولت لبنان باج خواهی می کنند.

به گزارش گروه بین الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت چهلمین سالگرد تأسیس حزب الله لبنان، در روز 25 ژوئیه (سوم مرداد) با شبکه تلویزیونی المیادین به گفتگو پرداخت. وی در این مصاحبه خاطر نشان کرد: «مردم لبنان مطمئن باشند که حزب الله قدرت بازدارندگی دارد و تا زمانی که به لبنان اجازه استخراج نفت و گاز ندهند به اسرائیل اجازه استفاده از این ثروت را نمی‌دهیم حتی اگر به جنگ ختم شود». این سخنان در واکنش به تصمیم اسرائیل برای بهره برداری از منابع نفتی و گازی منطقه ساحلی «کاریش» (منطقه ای مورد منازعه بین آبهای لبنان و اسرائیل) گفته شده. دولت اسرائیل قصد دارد که از ماه سپتامبر استخراج نفت و گاز از این منطقه مورد منازعه را آغاز کند و این در حالی است که دولت لبنان با وجود نیاز مبرم به منابع مالی حاصل از استخراج نفت و گاز از آبهای سرزمینی خود، به دلیل کارشکنی ها و فشارهای خارجی از سوی کشورهای غربی و اسرائیل، نمی تواند به استخراج نفت و گاز بپردازد.

البته در سال های گذشته، تلاش هایی از سوی دولت لبنان برای استخراج نفت و گاز در شرق مدیترانه صورت گرفت اما و حتی قراردادهایی با شرکت های فرانسوی(توتال)، ایتالیایی(ای ان آی) و روسی(نوواتک) بسته شد، اما لابی بین المللی امریکا مانع از استخراج لبنانی ها شد. حال این سوال پیش می آید که چرا قدرت های بزرگ مانع از استخراج نفت و گاز توسط دولت لبنان می-شوند؟

لبنان باید همیشه وابسته باشد

شاید عجیب به نظر برسد ولی لبنان کشوری است که به شیوه عادی اداره نمی شود. این کشور کوچک که 10452 کیلومتر مربع وسعت و 8/6 میلیون جمعیت را در خود جای داده و ترکیب دینی (مسلمان، مسیحی، دروزی و...) و نژادی متنوعی را داراست، بخش مهمی از درآمدهای خود را از طریق کمک های خارجی تأمین می کند. همچنین حدود 16 میلیون نفر مردم لبنانی تبار در خارج از کشور زندگی می کنند و همین فاکتور سبب شده است که تولید ناخالص ملی (GNP) لبنانی ها همیشه از تولید ناخالص داخلی(GDP) انها بالاتر شود.

علاوه بر کمک مالی کشورهای دیگر، دولت لبنان به علت مشکلات اقتصادی از نهادهای مالی بین المللی مثل بانک جهانی هم وام های زیادی گرفته است. این موارد نشان دهنده این است که کشور لبنان اصولا کشوری مصرفی و وابسته است و این وابستگی به منابع مالی خارجی سبب دخالت گسترده خارجی در این کشور شده. استخراج منابع نفت و گاز لبنان درآمد سرشار و مطمئنی برای این کشور ایجاد می کند و زمینه استقلال سیاسی این کشور را هم بوجود می آورد. البته استقلال سیاسی لبنان، به عنوان یکی از همسایگان اسرائیل، به هیچ وجه مورد استقبال اسرائیل و متحدانش قرار نخواهد گرفت؛ به همین علت ایالات متحده اجازه استخراج نفت و گاز لبنان را به شرط حل اختلافات در تعیین مرز ابی بین لبنان و اسرائیل کرده و دولت لبنان را تحت فشار قرار داده است.

همچنین آمریکا گزینه دیگری را هم به لبنان پیشنهاد می کند که لبنان مشروط به صلح با اسرائیل می تواند منابع نفت و گاز خود را استخراج کند. یعنی صهیونیست ها و متحدانشان بخاطر اجازه دادن به لبنان برای استفاده از منابع خودش از دولت لبنان باج خواهی می کنند. از طرف دیگر اسرائیل با بازی های دیپلماتیک فرسایشی دولت لبنان را مشغول کرده و خود در حال بهره برداری از منابع نفت و گاز شرق مدیترانه است و به منابع نفت و گاز «کاریش» لبنان هم چشم طمع دوخته است.

درامد نفتی لبنان، کلید حل بحران هایش است

در حال حاضر لبنان روزهای خوبی را سپری نمی کند. کشور درگیر بحران های متعددی نظیر بحران نان، بحران سوخت و... است. همچنین اقتصاد این کشور از تورم شدید رنج می برد؛ به طوریکه در ماه می تورم ماهانه لبنان به 211 درصد رسید. بدهی های لبنان به بانک جهانی هم وضع را بدتر کرده است. در این شرایط درآمدهایی که این کشور می تواند از استخراج نفت و گاز آبهای تحت حاکمیت خود داشته باشد بسیار به بهبود اقتصاد این کشور کمک می کند؛ آن هم در آشفته بازار انرژی جهان که قیمت سوخت متأثر از جنگ اوکراین سر به فلک کشیده و اروپا زمستان سختی را پشت سر خواهد گذاشت. اما دولت های غربی و اسرائیل که قصد دارند از این بحران ها برای تضعیف حزب الله و مقاومت استفاده کنند؛ مخالف بهبود اوضاع لبنان هستند و بهبود شرایط لبنان را به نفع خود نمی بینند. صهیونیست ها و غربی ها در اصل به دنبال ایجاد دوگانه مقاومت- نان هستند و به هیچ وجه راضی نیستند که عملیات روانی خود بر مردم لبنان با برنامه استخراج نفت و گاز لبنان نیمه کاره باقی بماند.

اسرائیل و توسعه طلبی هایش

رویاهای توسعه طلبانه اسرائیل در منطقه بر کسی پوشیده نیست؛ این رژیم که رویای نیل تا فرات را در ذهن خود می پرورد، حال چشم طمع بر منابع نفتی و گازی «کاریش» لبنان دوخته و اختلافات مرزی با لبنان را بهانه کرده و قصد دارد منابع نفت و گاز لبنان را به نفع خود مصادره کند؛ به علاوه افزایش شدید قیمت سوخت در جهان و نیاز مبرم کشورهای اروپایی به گاز در حالی که صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی متوقف شده، سبب استقبال بیشتر مقامات اسرائیلی برای دست اندازی بر ثروت خدادادی مردم لبنان شده است. از نظر افکار عمومی هم اسرائیل خود را به عنوان منجی و قهرمان مردم اروپا معرفی می کند و کشورهای اروپایی را از زمستان سخت پیش رو حفظ می کند.

به نظر می رسد در منازعه نفتی بین لبنان و اسرائیل، هیچکدام از طرفین، حاضر به عقب نشینی از موضع خود برای فیصله دادن به این منازعه نیستند. زیرا از طرفی اسرائیل بر روی بحران های لبنان سناریو نویسی کرده و به دنبال بهره برداری از بحران های لبنان برای ضربه زدن به حزب الله است و از طرف دیگر لبنان هم روز به روز به درآمدهایی که می تواند از استخراج نفت و گاز آبهای خود داشته باشد، تشنه تر می شود؛ البته صهیونیست ها خوب می دانند که در شرایط فعلی صلاح نیست که صبر حزب الله را آزمایش کند؛ چون به آتش کشیدن منطقه در اوضاع فعلی(بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین) مورد تایید و حمایت هیچکدام از شرکای اسرائیل نیست.

گزارش از امیرحسین مهرآور

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
گشایش‌های ارزی با سفر رئیس بانک مرکزی به عربستان در راه است؟
۲۶ کارگر نمونه توسط رئیس جمهور تقدیر می‌شوند
پذیرفته‌شدگان چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش برای تحویل مدارک چه کنند؟
آتش سوزی در یک ساختمان اقامتی در محدوده میدان ولی‌عصر
تلاش مافیای خودرو برای ممانعت از ورود خودروهای برقی به کشور
فرود هواپیمای اسرائیلی در عربستان
سرقت تلفن همراه پشت چراغ قرمز در کمتر از ۳۰ ثانیه +فیلم
کاریکاتور| کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران +عکس
قبض این مشترکان برق ۲۴ برابر می‌شود
کاریکاتور| ساعت به وقت غزه
اعلام حمایت دانشجویان اردبیلی از جنبش ضدصهیونیستی
دستگیری بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده
کاریکاتور| پاسخ مسخره!
قدردانی زلفی‌گل از دست‌اندرکاران حفظ سلامت کنکور
ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
زلفی گل: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
نامه رئیس دانشگاه میبد به رئیس دانشگاه کلمبیا: به دانشجویان غیور خود فرصت اعتراض بدهید
دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
سازمان بهداشت جهانی: باید فورا در غزه آتش‌بس برقرار شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top